حداقل محصول قابل عرضه (MVP): برای آن چیست و چگونه می توان آن را درست انجام داد؟

حداقل محصول قابل عرضه (MVP) نسخه اولیه این محصول است، ساده ترین نمونه اولیه آن، که دارای حداقل عملکرد لازم برای رفع نیازهای مشتری است.

این برای چیست؟ ارزش اصلی MVP این است که به شما امکان می دهد تحقیقات بازار را برای تقاضای مشتری انجام دهید و از کاربران واقعی که حداقل زمان و منابع را صرف می کنند، بازخورد بگیرید. به روزرسانی مرتب محصول برای پاسخگویی به نیازهای واقعی کاربر در مرحله توسعه امکان پذیر می شود. بنابراین، برای فراهم کردن آنچه که آنها واقعاً می خواهند بدست آورند.

اهداف MVP و ویژگی های فرآیند

احتمالاً با ایجاد یک محصول جدید فرضیه های بسیاری وجود دارد که باید بررسی شوند. برخی از آنها اشتباه خواهند کرد، و بعضی دیگر موفق خواهند بود. اما این کار را فقط در عمل می توانید بیاموزید. توابع، که برای کاربران واقعاً با ارزش خواهند بود، و مواردی که به عنوان ثانویه در نظر گرفته می شوند، فقط در عمل قابل تشخیص است.

هر پروژه با یک مفهوم شروع می شود، اما بی نظمی قبل از  مرحله تبادل فکر اتفاق می افتد. فکر می کنید، می توانید یک کارکرد را معرفی کنید، یکی دیگر را اضافه کنید، و سپس با ایده های دیگری همراه شوید  و همچنین ایده های جالبی را از پروژه های رقبای خود اتخاذ کنید …

نکته آخر این است که ابتدا باید تمرکز کنید. یک مفهوم ساده را شکل دهید و در وهله اول باید فهمید که چه چیزی ارزش دارد. بیشتر اوقات، این به معنای واقعی کلمه یک یا دو عملکرد است که مشکلات خاص را حل می کند. همچنین در زبان عامیانه به عنوان “ویژگی های کشتار” خوانده می شود.

به عنوان مثال. بیایید بگوییم که ما ایده ای از یک سرویس وب داریم که در آن کاربران می توانند لینک ها به سایت ها و مقالات مختلف را به عنوان نشانک ذخیره کنند. عملکرد آن می تواند بسیار گسترده باشد:

  • ایجاد مجموعه های نشانک بر اساس موضوع
  • در صورت حذف محتوای صفحه، در داخل سرویس ذخیره می شود.
  • انتخاب موارد مورد علاقه
  • مجوز از طریق شبکه های اجتماعی
  • پشتیبان گیری در Cloud مانند سرویسهای DropBox یا Google Drive
  • عملکرد صادرات مجموعه
  • گزینه اضافه کردن یادداشت ها
  • برنامه مشتری برای سیستم عامل دسکتاپ و موبایل.

حال تصور کنید که همزمان با شروع کار روی همه این موارد شروع به کار کنید و برنامه ریزی راه اندازی را تنها پس از اجرای کامل عملکردها انجام دهید. این می تواند ماه ها و حتی سالها طول بکشد برای توسعه!

یک راه حل بسیار بهتر برجسته کردن کارکرد کلیدی، اجرای آن و بلافاصله اولین نسخه برای مخاطبان بالقوه است. در مورد ما، این توانایی ذخیره کردن نشانک ها خواهد بود، و این MVP ما است. بنابراین ، فقط چند هفته می تواند از ایده تا نسخه اول طول بکشد!

مطمئناً ، سایر عملکردهای ذکر شده نیز بسیار مهم هستند، اما اولویت دقیقاً هدف از ورود به بازار است. ایجاد MVP و راه اندازی پروژه سریع یک راه حل بسیار بهتر از تلاش برای اضافه کردن چند افزودنی دیگر، به تعویق انداختن نسخه و سپس مشاهده چگونگی تولید محصول مشابه توسط یکی از رقبا است.

یعنی یک MVP یک فرآیند است. شما فرضیه را تعریف می کنید، سریع آن را بررسی کنید و براساس بازخورد دریافتی، تغییرات لازم را انجام دهید. سپس، این چرخه را دوباره شروع می کنید. در اینجا نحوه مشاهده این رویکرد در Spotify آورده شده است:

چگونه یک MVP خوب ایجاد کنیم؟

قبل از شروع کار، باید آماده شوید. به این ترتیب، شما و تیمتان با سرعتی چشمگیر اما در جهت اشتباه حرکت نخواهید کرد.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در ایجاد MVP آورده شده است:

  • تحلیل بازار موجود محصولات مشابه را پیدا کنید و ارزش آنها را بفهمید. سپس، فکر کنید چه می توانید متفاوت و خیلی بهتر انجام دهید.
  • ایده اصلی پروژه و سپس عملکردی که آن را به بهترین شکل بیان می کند تعریف کنید. از این مرحله ، تمام گزینه های ثانویه را حذف کنید ، آنها می توانند صبر کنند.
  • محدودیت زمانی تعیین کنید، این دوره باید یک ماه یا دو ماه باشد که به شما این امکان را می دهد تا حتی به طور معنادار به روند اولویت بندی نزدیک شوید.
  • سریعترین راه را انتخاب کنید آزمایش فرضیه می تواند به روش های مختلفی انجام شود و وظیفه شما انتخاب سریعترین مورد است.
  • از طریق روند تکرار فکر کنید. برای بهتر شدن محصول به بازخورد کاربران نیاز است و شما باید آماده باشید تا با سرعت زیاد تغییرات ایجاد کنید.
  • از روشهای انعطاف پذیر Agile مانند Scrum یا Kanban استفاده کنید. آنها به شما امکان می دهند محصول را بهبود بخشید، آن را با تنظیمات مشتری تنظیم کنید.

از یک راه حل مسئله ساده شروع کنید، سپس آنرا توسعه دهید، به تدریج کارهای بزرگتر را حل کنید. همیشه مسئله اصلی که باید حل شود را در نظر داشته باشید. محصول نهایی مجموع اجرای موفقیت آمیز MVP قبلی است.

بیایید نتایج را جمع بندی کنیم

حتی یک پروژه کوچک هم می تواند هزینه زیادی داشته باشد و در نهایت به تعدادی از منابع نیز برای پیاده سازی نیاز دارد. اگر موفقیت آمیز نباشد، پول، وقت خود را از دست خواهید داد و در پایان روز ناامید خواهید شد. به همین دلیل ارزش استفاده از MVP را به عنوان روشی سریع برای آزمایش هر ایده ای دارد.

هرچه زودتر در فرضیات خود خطایی بیابید، کمتر وقت خود را صرف کارهای بی فایده و غیر ضروری می کنید. تنها شرطی که باید رعایت شود این است که MVP باید ایده شما را در حد امکان با دقت منتقل کند تا اطمینان داشته باشید که کاربران مفهومی را که می خواهید منتقل کنید درک کردند.

روی نکته اصلی تمرکز کنید و با شروع پروژه های جدید موفق باشید!

(Visited 22 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *